Lehký bitevní letoun L-159 Alca (Advanced Light Combat Aircraft)

Vložil dne 3.4.2011

Podobně jako proslulý A-10, nebo Su-25 je i letoun L-159 určen k blízké palebné podpoře pozemních jednotek (ničení tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů) a vzdušného průzkumu, ale do jisté míry může sloužit i při leteckých bojích. Jeho další dvoumístné verze L-159T1 L-159B slouží zejména k výcviku. Pro úkoly, ke kterým je tento letoun určen je vybaven moderním avionickým systémem, tzv. integrovaným zbraňově-navigačním kompletem (ZNK), jehož architektura je vybudována okolo sběrnice MIL-STD-1553 s dvojicí řídicích počítačů.

ZNK umožňuje pilotovi řešit navigační úlohy a úkoly boje proti vzdušným a pozemním cílům a za letu měnit konfiguraci systémů a zobrazení informací na palubě podle okamžité potřeby. Součástí ZNK jsou následující systémy:

  • Systém ovládání a zobrazování dat. Ten je tvořen průhledovým displejem HUD, dvojicí barevných víceúčelových displejů MFD, HOTAS – systém sdružení ovladačů ZNK a některých systémů letounu na páce ovládání motoru a řídicí páce)
  • Mnohorežimový pulsní dopplerovský radiolokátor Grifo-L italské firmy Fiar.
  • Systém komunikace, navigace a identifikace. Systém komunikace tvoří palubní telefon a dvojice VHF/UHF radiostanic; systém navigace tvoří přijímač VOR/ILS/MKR, DME a EGI, což je integrovaný inerciální navigační systém INS a družicový navigační systém GPS; a systém identifikace tvoří transpondér (IFF)
  • Systém vkládání a záznamu dat sestává z HUD kamery a videorekordéru se záznamem obrazu a audiokomunikace na palubě, DTS Data Transfer System – systému přenosu dat letového úkolu do palubní výpočetní techniky)
  • Systém ovládání výzbroje (SMS – Stores Management System)
  • Systém vlastní ochrany (RWR a výmetnice klamných cílů).

Letoun je dále vybaven řadou opatření pro zvýšení pravděpodobnosti přežití, mezi které patří ochrana palivových nádrží vháněním dusíku nad hladinu paliva (systém OBIGGS) a ochrana pilotního prostoru kompozitovým pancéřováním.

Technické údaje – varianta L-159

  • Posádka: 1 pilot
  • Délka: 12,73 m
  • Rozpětí: 9,54 m
  • Výška: 4,80 m
  • Prázdná hmotnost: 4 160 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 8 000 kg
  • Pohonná jednotka: 1x proudový motor Honeywell / ITEC F124-GA-100
  • Tah pohonné jednotky: 28 kN
  • Pomocná energetická jednotka (APU): SAFIR 5F

Výkony

  • Maximální rychlost: 935 km/h
  • Dolet – bez přídavných palivových nádrží: 1 570 km
  • Dolet – s přídavnými palivovými nádržemi:2 530 km
  • Dostup: 13 200 m
  • Stoupavost: 48 m/s
  • Vzletová dráha: 440 m

Výzbroj

2340 kg zbraní či jiných podvěsů na sedmi vnějších závěsech (tři pod každým křídlem a jeden pod trupem)

  • Výzbroj vzduch-vzduch
    • AIM-9P_4,S – infračerveně naváděné střely vzduch-vzduch
    • PL-20 Plamen – kontejner s dvouhlavňovým 20 mm kanónem s kadencí 800 nebo 2600 výstřelů za minutu
  • Výzbroj vzduch-země
    • Mk82 – nebržděná puma o váze 500 liber
    • Mk82 AIR – puma Mk82 s brzdným zařízením BSU-49/B
    • GBU-12 Paveway – puma Mk82 s laserovým naváděním
    • Mk83 – nebržděná puma o váze 1000 liber
    • GBU-16 Paveway  – puma Mk83 s laserovým naváděním
    • CBU-87 – kontejnerová puma s 202 kusy submunice BLU-97/B
    • LAU-5002 A/A, B/A – šestihlavňový raketomet pro neřízené střely CRV-7 ráže 2.75 palce
    • LAU-5003 D/A – devatenáctihlavňový raketomet pro neřízené střely CRV-7 ráže 2.75 palce
    • AGM-65 Maverick – řízené střely vzduch-země s televizním naváděním
    • PL-20 Plamen – kontejner s dvouhlavňovým 20 mm kanónem s kadencí 800 nebo 2600 výstřelů za minutu
  • Cvičná výzbroj
    • CATM – Captive Air Training Missile – Hlavice střely AIM-9 Sidewinder s plnou funkčností ale bez možnosti vystřelení
    • ACMI – Air Combat Maneuvering Instrumentation – Podobné zařízení jao CATM ale navíc nahrává další údaje o letounu
    • SUU-5003 -B/A Cvičný kontejner kombinující šest pum BDU-33 nebo Mk106 a čtyři neřízené raketové střely CRV-7
  • Ostatní
    • palivová nádrž 350 litrů
    • palivová nádrž 500 litrů

    Avionika

  • Hlavní a záložní letový počítač
  • Mnohorežimový impulsní dopplerovský radar GRIFO L
  • HUD – průhledový displej (Head-Up Display) typu FV-3000
  • 2×MFD – víceúčelovým barevným displej (Multi-Function Color Display)
  • HOTAS – soustava ovládacích prvků palubních systémů na řídící páce a páce ovládáni motoru (Hands-On-Throttle-And-Stick)
  • Komunikace avioniky po sběrnici MIL-STD-1553
  • Autonomní navigační systém s integrovaným inerciálním navigačním systémem na bázi laserového gyroskopu(Inertial Navigation System – INS) a družicovým navigačním systémem (Global Positioning System – GPS)
  • Duální radiostanice VHF/UHF – Collins ARC-182
  • Přijímač DME a VOR/ILS
  • Aerometrická centrála
  • Automatický pilot
  • Vysílač IFF
  • Systémy ochrany – RWR (Radar Warning Receiver) Sky Guardian 200
  • Výmetnice klamných cílů Vinten Vicon 78
  • Monitorovací systém AMOS – „Černá skříňka“

[zdroj textu: Wikipedia.org]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.